راهنمای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به پنج گروه علوم تجربی, علوم انسانی, علوم ریاضی و فنی, هنر و زبان های خارجی تقسیم می شود. داوطلبان پس از دریافت کارنامه و مشاهده نتایج اولیه، وارد مرحله انتخاب رشته می شوند.

سازمان سنجش آموزش کشور برای راهنمایی متقاضیان برای هر رشته دفترچه مجزایی در نظر گرفته، که در ادامه این مطلب به زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ و جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت. همچنین در دفترچه راهنما شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته و لیست کد رشته محل های ارائه شده منتشر شده است.

شرکت کنندگان می توانند در نیمه دوم مرداد ماه دفترچه مربوط به رشته خود را دانلود کرده و آن را مطالعه نمایند.

به محض منتشر شدن دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲-۱۴۰۳ لینک دانلود آن در این مقاله قرار خواهد گرفت.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲-۱۴۰۳

داوطلبان می توانند اطلاعات مربوط به لیست رشته ها و ظرفیت ارائه شده دانشگاه های سراسری روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی و همچنین ضوابط و قوانین انتخاب رشته را در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مشاهده کنند.

این دفترچه در اواسط مرداد ماه سال ۱۴۰۲ در سایت سنجش آموزش کشور بارگزاری خواهد شد. داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org آن را دانلود کرده و مطالعه نمایند.

متقاضیان می توانند پس از مطالعه دقیق و بررسی بخش های مختلف دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، کد رشته محل دوره هایی که در آن مجاز شده اند را انتخاب و وارد فرم انتخاب رشته خود کنند

ضوابط  دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش، در کنکور سراسری ۱۴۰۲ لغو محرومیت دوره های روزانه برای تمامی افرادی که در سال ۱۴۰۱ قبولی آورده بودند برداشته شد. علاوه بر آن تمامی دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه و غیر روزانه ( به شرط نداشتن منع نظام وظیفه ) می توانند بدون انصراف از دانشگاه در حال تحصیل خود، در کنکور سراسری شرکت کرده و در صورت قبولی در رشته های مورد نظر از دانشگاه قبلی خود انصراف دهند.

پس از منتشر شدن دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری آغاز خواهد شد. داوطلبان حداکثر مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل هستند و می توانند با توجه به رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن یا نبودن خود، از میان کد رشته محل های روزانه، غیر روزانه و دانشگاه فرهنگیان تعدادی را انتخاب کرده و در زمان تعیین شده برای انتخاب رشته طریق سایت سنجش اقدام به تکمیل انتخاب رشته خود نمایند.

در این مرحله از فرآیند کنکور سراسری، نحوه چیدمان و اولویت بندی کد رشته بسیار مهم بوده و تاثیر بسیاری در آینده داوطلب خواهد داشت. پیشنهاد می کنیم پیش از انجام فرآیند انتخاب رشته، مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری را با دقت مطالعه نمایید.

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲-۱۴۰۳

 پس از منتشر شدن دفترچه انتخاب رشته شرکت کنندگان یک فرصت یک هفته الی ده روزه برای تکمیل آن خواهند داشت. در ادامه اطلاعات کلی نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری و شرایط آن گفته شده است.

1.      وارد سایت سازمان سنجش شده و کارنامه اولیه را دریافت کرده سپس اطلاعات ثبت نامی خود که شامل شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام است را وارد کنید.

2.      برخی افراد برای دریافت نتایج اولیه دچار مشکل شده و به دلیل فراموشی اطلاعات خود قادر به وارد شدن نیستند. در این مواقع به دفترچه راهنما انتخاب رشته مراجعه کرده و به قسمت نحوه بازیابی اطلاعات ثبت نامی رفته و آن را مطالعه نمایید.

3.      تمامی شرکت کنندگان کنکور سراسری برای انتخاب رشته اصولی باید کارنامه اولیه را بررسی کرده و بعد از مطالعه آن فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. در کارنامه اولیه اطلاعاتی شامل رتبه و تراز در هر زیرگروه درج شده است.

4.      داوطلبین مجاز به وارد کردن ۱۵۰ کد رشته محل در فرم انتخاب رشته هستند.

5.      شرکت کننده باید کد رشته محل مورد علاقه خود را از دفترچه استخراج کرده سپس طبق الویت بندی انجام شده توسط متقاضی در فرم انتخاب رشته اینترنتی بارگزاری کند.

6.      دارندگان مدرک دیپلم نظام قدیم و فوق دیپلم, پیش دانشگاهی, دیپلم پایه دوازدهم مجاز به شرکت در این مرحله از آزمون سراسری ۱۴۰۲ هستند.

7.      داوطلبین آقا می بایست از نظر وضعیت نظام وظیفه عمومی باشند.

8.      اتباع خارجی ضمن داشتن شرایط عمومی باید به قسمت شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی مراجعه کرد و آن را پر کنند.

9.      سازمان سنجش هرساله برای رعایت شدن عدالت میان متقاضیان سهمیه های مختلفی مانند سهمیه خانواده شهدا, جانبازان و ایثارگران را در نظر گرفته است.

 

سخن نهایی

هدف اصلی از تهیه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، کمک به داوطلبان برای انتخاب رشته مناسب برای تحصیل در دانشگاه است. با خواندن این دفترچه، دانش‌آموزان می‌توانند با شناخت دقیق‌تری از رشته‌های مختلف، انتخاب خود را برای تحصیل در دانشگاه با اطمینان بیشتری انجام دهند.

درمقاله فوق، در رابطه با راهنمای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، زمان منتشر شدن و شرایط ضوابط موجود در آن مطالبی ارائه شد. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق، همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید باکارشناسان ما  تماس برقرار نمایید و از مشاوره های آنها بهره مند شوید.

منبع

مطالب مرتبط

تحلیل و بررسی کارنامه کنکور سراسری