مدارس نمونه دولتی، مدارسی هستند که با هدف بهبود کیفیت آموزش و پرورش در سطح کشور تاسیس شده‌اند. این مدارس با توجه به وضعیت جامعه و نیازهای آن، به دنبال ارائه آموزشی با کیفیت و عالی هستند. در این مدارس، دانش‌آموزان از معلمان مجرب و با تجربه، بهترین منابع و تجهیزات آموزشی و فضاهای مناسب برای یادگیری بهره می‌برند.

باید توجه داشت که هر مدرسه دولتی، شهریه‌ای را به صورت ماهیانه از دانش‌آموزان دریافت می‌کند. این شهریه به عنوان پرداخت هزینه‌های مختلف مربوط به آموزش و پرورش مانند حقوق معلمان، تجهیزات و تاسیسات، تهیه کتاب و مواد آموزشی و هزینه‌های دیگر به کار می‌رود.

شهریه در مدارس نمونه دولتی نیز باید پرداخت شود، اما معمولا میزان آن کمتر از مدارس خصوصی است. همچنین برای دانش‌آموزانی که به دلایل مختلفی از جمله وضعیت مالی خانواده نمی‌توانند هزینه‌های شهریه را پرداخت کنند، امکان ارائه بورسیه توسط دولت وجود دارد.

شهریه مراکز نمونه دولتی برای استان ها و مناطق مختلف، متفاوت بوده و این هزینه بر اساس امکانات موجود در مدارس تعیین می گردد. (در صورت عدم پرداخت این هزینه، نام نویسی دانش آموز لغو خواهد شد)

در ادامه نیز جدولی در خصوص میزان شهریه مدارس نمونه دولتی قرار داده شده است؛

مقطع تحصیلی

زمان آموزشی در مدرسه(ساعت)

حداقل شهریه پرداختی(ریال)

حداکثر شهریه پرداختی(ریال)

ابتدایی

۳۱

۳۵۰۰۰۰۰۰

۷۵۰۰۰۰۰۰

متوسطه اول

۳۸

۴۲۰۰۰۰۰۰

۸۴۰۰۰۰۰۰

متوسطه دوم

۴۲

۴۵۰۰۰۰۰۰

۱۲۰۰۰۰۰۰۰

می توانید برای دریافت اطلاعات بیش تر، با کارشناسان مجموعه مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

نحوه پرداخت شهریه مدارس نمونه دولتی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

پرداخت شهریه در این مدارس الزامی بوده و قبول شدگان نهایی در زمان ثبت نام حضوری باید نسبت به پرداخت هزینه مذکور اقدام نمایند.

گاهی مواردی وجود دارد که خانواده دانش آموز نمی تواند تمام مبلغ را به صورت کامل و یکجا در زمان ثبت نام پرداخت نماید، بنابراین در چنین شرایطی راه حل های مختلفی وجود دارد.

والدین با توجه به شرایط مالی که دارند، می توانند در ابتدای سال تحصیلی، یک سوم و یا نصف شهریه را پرداخت نموده و الباقی مبلغ را قسط بندی نمایند.

نکته مهم در خصوص نحوه پرداخت شهریه مدارس نمونه دولتی این است که تمامی مسئولیت بر عهده کارکنان مدارس می باشد.

تاثیر سهمیه در میزان شهریه مدارس نمونه دولتی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان از سهمیه ۱۰ درصدی برای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی برخوردار می باشند.

لازم به ذکر است سهمیه دانش آموزان هیچ تاثیری بر پرداخت شهریه مدارس نمونه دولتی نداشته و این سهمیه تنها برای ثبت نام و ورود به این مراکز است.

میزان پرداخت شهریه مدارس نمونه دولتی ۱۴۰۲ برای تمامی دانش آموزان اعم از سهمیه دار و بدون سهمیه برابر و والدین آن ها باید نسبت به پرداخت شهریه اقدام نمایند.

عوامل تاثیر گذار بر تعیین شهریه مدارس نمونه دولتی

  • میزان امکانات مدارس نمونه دولتی
  • مقدار درآمد در هر منطقه
  • ساعت های آموزشی مدارس نمونه دولتی 
  • شهریه مدارس غیر انتفاعی (شهریه مدارس نمونه دولتی در هر منطقه، یک دوم شهریه مدارس غیر انتفاعی همان منطقه است)

نتیجه گیری

مدارس نمونه دولتی با ارائه آموزش و پرورش با کیفیت و مناسب، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا در آینده به شغل و زندگی موفقی دست پیدا کنند. همچنین این مدارس با بهره‌گیری از بهترین متخصصان و تجهیزات آموزشی، تلاش می‌کنند تا با ارتقای سطح آموزش و پرورش در کشور، به ساختار و توسعه کشور کمک کنند.

در نهایت، این مدارس به دانش‌آموزان فرصتی را می‌دهند تا بهترین تجربه‌های آموزشی را به دست آورده و با پایه‌های قوی‌تری وارد دوره دبیرستان شوند و در آینده به یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور و حتی جهان درآیند.

فراموش نکنید سهمیه فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران هیچ تاثیری در پرداخت هزینه این مراکز نداشته و تمامی دانش آموزان موظفند که شهریه را به صورت یکجا یا اقساط پرداخت کنند.

چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق در زمینه شهریه مدارس نمونه دولتی، همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوال خود را دریافت نمایید.
منبع 
سهمیه ایثارگری و رزمندگان در کنکور سال تحصیلی 1401-1402

زمان اعلام نتایج کنکور 1402-1403