دانشجویانی که درخواست انتقال به دانشگاه دیگری دارند، میتوانند با توجه به اطلاعیه نقل و انتقالات دانشگاه آزاد که در زمان مشخص در سایت منادا قرار میگیرد در این سامانه ثبت نام انجام دهند. نقل و انتقالات دانشگاه آزاد شامل قوانین و مقررات و ظرفیت محدودی می باشد که قبل از هر اقدامی باید مورد توجه قرارگیرد، لذا در این مقاله سعی کردیم علاوه بر زمان ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد اطلاعاتی در مورد مهمانی دانشگاه آزاد و نحوه ثبت نام اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

زمان ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳
دانشجویانی که قصد انتقال به دانشگاه دیگری را دارند در صورت دارا بودن شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد میتوانند درخواست خود را ثبت نمایند. فرآیند “میهمانی و نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد” در دو نیمسال اول و دوم و در دو زمانبندی صورت می گیرد. با توجه به ظرفیت محدود نقل و انتقالات، توصیه می شود هرچه سریعتر و در زمانبندی اعلام شده نسبت به ثبت نام اقدام نمایند و همچنین دانشجویان در دوران تحصیل خود تنها یک بار میتوانند از طرح نقل و انتقالات دانشگاه آزاد بهره مند شوند.
زمان ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد نیمسال اول تحصیلی
دانشجویان که تمایل به نقل و انتقال دانشگاه آزاد و یا میهمانی در نیمسال تحصیلی مهرماه دارند، با توجه به زمان بندی اعلام شده در سال های گذشته از اواخر مردادماه لغایت اوایل شهریور سال ۱۴۰۲ با مراجعه به “سایت منادا دانشگاه آزاد” و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبت نام خود را به صورت اینترنتی قطعی کنند.
لازم به ذکر است که با توجه به اعلام نشدن زمان دقیق این بازه در سامانه دانشگاه آزاد در صورت تغییر و تمدید زمان مشخص شده در اسرع وقت اطلاعات کامل تری در خصوص مهمانی دانشگاه آزاد مهر ماه،در اختیار کاربران عزیز قرار خواهیم داد.
زمان ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد نیمسال دوم تحصیلی
همزمان با انتشار اطلاعیه موجود در سایت “منادا“، دانشجویانی که درخواست نقل و انتقال و میهمانی در نیمسال دوم تحصیلی دارند، می توانند در زمان تعیین شده به “سامانه مدیریت نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (منادا)”مراجعه و مراحل مربوطه را تکمیل نمایند.
تا به این لحظه متاسفانه برای نیمسال دوم تحصیلی سال ۱۴۰۲ زمان دقیقی مشخص نشده است، اگرچه طبق روال سال های گذشته یک هفته قبل از شروع ترم تحصیلی این بازه اعلام گردیده است، که به محض انتشار اخبار از سامانه دانشگاه آزاد در ارتباط با انتقالی دانشگاه آزاد بهمن ماه، زمانبندی در این سایت قرار خواهد گرفت.
نحوه ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد ۱۴۰۲
ابتدا وارد سامانه منادا به آدرس الکترونیکی monada.iau.ir شده و پس از مطالعه شرایط عمومی و شرایط اختصاصی، تعهدات مندرج در سامانه نقل و انتقالات، تیک عبارت “تمام مطالب فوق را مطالعه و تایید می نمایم”، فعال کرده و برای ادامه انجام مراحل روی آن کلیک نمایید.
در ادامه کد ملی، شماره دانشجویی و متن مشخص شده در صفحه را در قسمت های مربوطه تکمیل کرده (درصورتی که دانشجوی جدید الورود هستید، الزامی است که شناسه انتخاب رشته مورد نظر را نیز ثبت نمایید) سپس روی گزینه “ورود” کلیک کنید تا وارد پنل خصوصی خود شوید.
پس از باز شدن صفحه اصلی ثبت نام، اطلاعات کاربری خود که شامل اطلاعات فردی، اطلاعات آموزشی و اطلاعات تماس می باشد را در بخش های مربوطه وارد نمایید.
در مرحله بعد دانشجو باید ماده انتخابی خود را مشخص نموده و مدارک خواسته شده را بارگذاری کند. (امکان تغییر ماده انتخابی پس از ثبت درخواست وجود نخواهد داشت)
پس از بارگذاری مدارک بایستی دانشگاه مقصد را انتخاب کرده و هزینه مورد نیاز را از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب واریز نمایید.
بعد از طی تمامی مراحل فوق، سامانه کدی را به عنوان ” کد پیگیری” صادر می کند. توجه داشته باشید که صدور این کد به منزله تایید ثبت نام شما نمی باشد و لازم است پس از دریافت آن، روی عبارت “ثبت نهایی” کلیک نمایید تا شماره پرونده ۱۳ رقمیدر اختیارتان قرار گیرد.
شرایط ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳
شرایط مورد نیاز جهت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان و در آیین نامه به شرح زیر می باشد:
· دانشجویان ملزم به تحصیل به مدت یک ترم در دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اند (دانشگاه مبدا) می باشند.
· دانشجویان نباید از نظر آموزشی، انضباطی و نظام وظیفه مشکلی برای ثبت نام داشته باشند.
· نقل و انتقالات دانشگاه آزاد منحصرا برای دانشجویانی امکان پذیر است که از طریق کنکور و انتخاب رشته وارد دانشگاه شده اند.
· دانشجویانی که در حال تحصیل در واحدهای پردیس خودگردان می باشند، فقط مجاز به انتقالی به واحدهای مذکورهستند.
· دانشجویان متقاضی میهمانی و یا انتقالی دانشگاه آزاد، ملزم هستند درخواست خود را برای دانشگاه هایی ثبت کنند که رشته و گرایش آن ها را داشته باشند.
· دانشجویان ترم آخر، مجاز به ثبت درخواست انتقالی در سایت نمی باشند.
· علاوه بر اخذ مجوز میهمانی و یا انتقالی دانشجویان، موافقت واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد جهت پذیرش دانشجویان الزامی است.
· امکان ثبت درخواست انتقالی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار امکان پذیر است.
· امکان انتقال دانشجویان واحدهای الکترونیکی به سایر دانشگاه ها وجود نخواهد داشت.
· انتقال و میهمانی دانشجویان خارج از کشور برای دانشگاه های داخل کشور میسر نمی باشد.
· دانشجویان دوره های پژوهش محور مجاز به نقل و انتقال و میهمانی نمی باشند.
· امکان انتقال دانشجویان به واحدهای دانشگاهی که در آن عضو کارکنان یا هیئت علمی می باشند، وجود نخواهد داشت.
· درخواست نقل و انتقال دانشجویان اتباع غیرایرانی از طریق واحد دانشگاهی مبدا و اداره کل امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد.
لازم است بدانید که انتقال و میهمانی در مقطع دکتری به غیر از موارد زیر ممنوع می باشد:
انتقال و میهمانی دانشجویان آزادگان، اسرا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها و دانشجویان شاهد در بدو پذیرش با ارائه مدارک لازم به هریک از واحدهای دانشگاهی امکان پذیر است.
· میهمانی وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفرا و همسر و فرزندان آنان در هر نیمسال تا پایان سال تحصیلی که در حال انجام وظیفه هستند، به محل ماموریت یا نزدیک ترین شهر به محل اشتغال پس از تایید کمیسیون نقل و انتقالات دانشجویی امکان پذیر است.
· انتقال و میهمانی داوطلبان بر اساس جدول همترازی بر اساس شرایط در نظر گرفته شده امکان پذیر می باشد.
مدارک لازم ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد و میهمانی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
بر اساس ماده ازدواج یا طلاق
· صفحه اول و دوم شناسنامه خود و همسر(طلاق و ازدواج)
· سند ازدواج (برای ازدواج)
· صفحه دوم تا پنج طلاق نامه (برای طلاق)
· صفحه اول شناسنامه فرزند
بر اساس ماده سهمیه شاهد و ایثار گری
با توجه به مقام والای خانواده های شاهد و ایثارگر، میهمانی و یا نقل و انتقال دانشجویان مذکور، با توجه به قوانین بنیاد شهید و ایثارگران و با ارائه مدارک زیر امکان پذیر است:
· همسر و فرزند شهید: صفحه اول و دوم شناسنامه به علاوه کارت یا معرفی نامه بنیاد شهید و جانبازان
· آزادگان، همسر و فرزندان آن ها: صفحه اول و دوم شناسنامه به علاوه کارت یا معرفی نامه اداره ایثارگری و جانبازی
· جانبازان ۱۰ درصد و بالاتر: کارت یا معرفی نامه اداره ایثارگری و جانبازی
· رزمندگان دارای ۶ ماه سابقه فعالیت در جبهه: کارت و معرفی نامه از ارگان ذیربط
بر اساس ماده دانشجویان باردار، بیمار و معلول
دانشجویانی که دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند و دانشجویانی که کمیسیون پزشکی بیماری آن ها را صعب العلاج تشخیص داده است و همچنین دانشجویان باردار، می توانند در صورت تمایل با توجه به شرایط شخصی و محل زندگی خود فرایند ثبت نام جهت میهمانی و انتقالی در دانشگاه های دیگر را با ارائه مدارک زیر انجام دهند:
· عکس صفحه اول و دوم شناسنامه دانشجو
· مدارک پزشکی مربوط به بیماری
براساس ماده مرحوم شدن پدر، مادر، همسر و فرزند
میهمانی و انتقال دانشجویان مجردی که پس از انتخاب رشته و پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه های آزاد، پدر، مادر و یا همسر خود را (در صورت متاهل بودن)از دست داده اند، با ارائه مدارک زیر به هر یک از واحدهای دانشگاهی امکان پذیر است:
· گواهی فوت صادر شده از ثبت احوال
· عکس صفحه اول و دوم شناسنامه دانشجو و فرد فوت شده
بر اساس ماده چند دانشجویی
در صورتی که بیش از یک نفر از افراد تحت تکفل خانواده (پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند و همسر) بوده و به صورت همزمان در دانشگاه آزاد تحصیل می نمایند، میهمانی یک نفر یا بیشتر به هر یک از این واحدها، با ارائه مدارک مورد نیاز، مشروط به موافقت واحدهای مبدا و مقصد می باشد.
· گواهی اشتغال به تحصیل (ممهور به مهر اصلی واحد دانشگاهی مربوطه) دانشجو یا دانشجویانی که در واحدهای دیگر دانشگاه آزاد مشغول به تحصیلی می باشند.
· صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجویان، والدین، همسر
بر اساس انتقال یا میهمانی کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد
این دسته از دانشجویان در صورت کسب ۹۰ درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در واحد مقصد می توانند در صورت ارائه رشته، گرایش و مقطع تحصیلیبه شهر محل خدمت کارمند یا عضو هیأت علمی نسبت به ثبت درخواست خود با ارائه مدارک زیر اقدام نمایند:
· آخرین حکم کارگزینی کارمند و یا هیأت علمی
· معرفی نامه از محل خدمت مبنی بر تمام وقت و رسمی بودن کارمند و عضو هیأت علمی و همچنین اعلام رضایت از عملکرد و موافقت واحد با ادامه تحصیل وی
· صفحات عقدنامه در صورت دانشجو بودن همسر
· صفحات اول و دوم شناسنامه (صفحه مربوط به درج مشخصات همسر و فرزندان) دانشجو و والدین وی
بر اساس ضوابط انتقال یـا تغییر رشته اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته و متوفی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
انتقال فرزندان این افراد در صورت اخذ ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در دانشگاه مقصد امکان پذیر بوده و داوطلبان تغییر رشته نیز می توانند مشروط به کسب ۹۲/۵ درصد از نمره آخرین فرد قبول شده در همان مقطع و گروه آزمایشی، درخواست خود را مبنی تغییر رشته و با ارائه مدارک زیر، به ثبت برسانند:
· حکم کارگزینی سال جاری ممهور به مهر هیأت ممیزه دانشگاه یا وزارتخانه مربوطه
· کارنامه قبولی داوطلب در آزمون دانشگاه
· معرفی نامه رسمی عضو هیأت علمی (دارای مهر و امضای معاونت آموزشی) از دانشگاه محل خدمت